Friday, February 12, 2010

Budak Dulu Vs Budak Sekarang

Haloo...hehehe hari ni aku baru balik solat Jumaat kat masjid Kg Jawa Segamat..masa aku solat sunat..kat bahagian atas masjid tu...bising dengan budak2 main ntah apa ntah(woi budak ko ingat ni taman permainan ke)aku nak tegur pun mmg tak boleh sebab aku dekat shaf depan...ha sebab tu la aku nak tulis pasal antara budak dulu dengan budak sekarang...Apa yang aku nak cakap ni aku rasa ada betulnya..mmg kualiti pegangan agama budak sekarang dah kurang sikit (biasa la ada mak bapak manja anak lebih2)...Ingat lagi dulu kalau nak pegi solat Jumaat bapak aku selalu pesan...masuk masjid jangan bercakap..banyakkan berzikir(lepas kejadian aku bising kat sebelah masjid dan bapak aku cam suara aku dan terima hukum karma kat rumah)...tapi sekarang budak2 bising aku rasa mak bapak dia tak tegur kot...kalau minggu ni jer takpe...tapi tiap2 minggu masih macam tu...alahai...masa aku duduk kat ampang dulu..ada tok siak bawak rotan time solat jumaat ni...control budak2 yang datang solat...so budak2 tak la berani nak buat bising...sedangkan kat bandar besar pun boleh buat macam tu..kenapa org kampung payah nak control benda simple mcm tu...tak paham2.....

Lagi satu aku rasa kualiti Sekolah Agama Johor(kita panggil sekolah petang dulu) mmg dah berubah seratus peratus sekarang...rasa mcm lebih dikomersilkan la pulak..Yela kita dulu belah pagi darjah dua baru boleh masuk sekolah agama darjah satu...sekarang belah pagi darjah satu..belah petang pun darjah satu...Tu tak la jadi hal sangat..Yang nampak takde kualitinya...lulus tak lulus tetap boleh naik darjah(sebab takut budak yang tak lulus2 tak nak sekolah...cehhh)... Aku ingat lagi dulu aku sekolah agama belajar betul2 takut tak lulus..ada satu perasaan yang mmg sukar digambarkan masa nak periksa sekolah agama(tak percaya tanya Pn Syam)..kira peraturan tak lulus tak naik ni sangat berkesan la...Tapi sekarang tak lulus buat selamba dek jer...tetap boleh naik...alahai budak sekarang...kitab korang pakai sekarang ni dah la senang nak paham...tak macam kitab Mutla'ul Badrin(betul ke aku eja)yang kita orang pakai dulu...macam buku hikayat pun ada bahasa dia...

Dan last sekali budak sekarang nak naik darjah khas pun tak susah mcm kitaorang dulu(tak salah kena lulus 75%) baru dapat surat untuk daftar sekolah khas(mcm sekolah elit agama la jugak)...Sekarang janji lulus sudah...Tu yang budak sekarang bapak aku cerita ambik air sembahyang tak buka kasut...Alahai...dah penat membebel...sambung la nanti di bahagian kedua...aku nak balik kg..sepupu bini aku kahwin esok...ok renung-renungkan dan selamat beramal...

3 comments:

cikyom said...
This comment has been removed by the author.
cikda said...

betu...betu...betu..hehe..

SyamsilaKadir said...

emm betul tu en sharom.. saya menyokong penuh apa yg dibicarakan.. masa sek agama dulu, takut bukan main.. takut tak lulus.. yg bestnyer kitab muta'al badrin yg mengandungi byk subjek dlm 1 kitab (muamalat, munakahat, ibadat, jenayat)mmg mcm alkisah riwayat dulu kala bahasa dia tp its such a meaningful book.. (teringat sek agama solat jemaah asar ramai2)